Cases & Columns

Vergeet je brood niet Henk

Nee, Henk niet. Hij is z`n brood nog nooit vergeten, al 20 jaar niet. Ondanks alle slimme veranderingen heeft Henk het overleefd. Hij werkt nog steeds bij de broodfabriek, zijn fabriek, die overigens allang niet meer in familiebezit is, maar onderdeel van een multinational is geworden. Vandaag maar weer eens kijken wat de baas verzonnen heeft. In 20 jaar tijd is nog nooit naar de praktijk ervaring van Henk gevraagd, laat staan naar die van zijn collega bakkers. Nu hebben ze weer een nieuw automatiseringssysteem aangeschaft.

U voelt het al, de uitslag is bekend. Toch gaan organisaties maar door met het doorvoeren van allerlei systemen en procedures. Niets mis mee, zolang de systemen en procedures zelf niet de doelstelling worden. Helaas is dit in de praktijk wel vaak het geval. De leidinggevende is verworden tot een controle radar in het proces, die geheel volgens vaste richtlijnen de medewerkers aanstuurt. Maar wat stuurt de leidinggevende eigenlijk aan? Mensen of systemen en procedures?

Niet voor niets dat 70 % tot 90% van alle veranderprocessen faliekant mislukt! Allerlei zeer belangrijke aspecten spelen een rol in het continue veranderproces waaraan organisaties niet kunnen ontkomen. Denk aan irrationaliteit, weerstand, angst, visie, bedrijfswaarden, diagnostiek van de verscholen politiek, slimme strategieën, slechte communicatie enz.

En juist bovenstaande onderwerpen uit de ‘zachte’ processen proberen topmanagers krampachtig te omzeilen door alles af te dekken met behulp van volledig uitgekauwde ‘harde’ processen. Een forse denkfout, maar er is nog hoop.

Laten we veranderen groeien noemen, ontwikkelen. Als je een groeiproces biologisch beschouwd dan spelen de ‘zachte’ processen een cruciale rol, waarmee niet gezegd dat de ‘harde’ systemen en structuren niet noodzakelijk zijn!

Henk heeft pauze en vraagt aan de catering medewerker waar zijn maat is. Ziek! Alweer een denkt Henk.