Cases & Columns

Kansloos op het WK?

In het jonge IT bedrijf werd met een spetterende aftrap de nieuwe productlancering gepresenteerd. Vol opportunisme gingen de headhunters aan de slag en creëerde in drie weken een top verkoopteam. Niemand deed voor elkaar onder. Na de verkoop Kick-off volgde een korte introductie, de targets en de ‘worst’.

Vol goede moed en een buitensporig budget, ging de nieuwe ploeg aan de slag. Wat verkocht men werkelijk? Het eigen belang, arrogantie, imago, een me-too product?

Niemand wist het. Het beeld rondom de doelstelling en het nieuwe product werden niet duidelijk gecommuniceerd. Niemand van de nieuwe ploeg was duidelijk gemaakt waar staan wij voor, wat zijn onze waarden en wat zijn de spelregels. Een ongewild imago van ‘cowboys’ was het gevolg.

De financiers begonnen zich zorgen te maken en trokken zich terug. De klanten trokken zich terug. GiGo (garbish in / garbish out) sloeg ongenadig toe en de oprichters zaten met de handen in het haar. Dan maar personeel ontslaan. De beste mensen waren zelf al vertrokken….

Zo ook blijkt telkens weer dat de beste voetbaltalenten niet succesvol kunnen worden zonder ploeggenoten met dezelfde overtuiging, gebaseerd op wat men samen belangrijk vindt en ondersteund door een coach met inzicht. En zeker niet onbelangrijk, een scheidsrechter die de spelregels kent en het voetbal aanvoelt.